Boekrecensie: Hoe de aarde beweegt

‘Waarom?’ Het is een vraag die elke ouder vele malen wordt gesteld en waarbij deze het antwoord vaak schuldig moet blijven. De boekenreeks Wonderwaar, die kinderen vanaf zes jaar moet helpen bij het beantwoorden van sommige van deze moeilijker waaroms.

Onlangs bracht Clavis Informatief in Nederland het tweede deel in deze reeks uit: Hoe de aarde beweegt, waarbij de titel uiteraard verraadt waar het boek over gaat.

Het 25 pagina’s tellende boekje valt meteen met de deur in huis: op de ene pagina een kleine afbeelding met daarbij een klein stukje tekst, op de andere pagina een grote ondersteunende illustratie die meteen de aandacht van de jongere lezertjes zal trekken. Die illustraties schetsen fraai de tijd waarin het verhaal zich afspeelt en dat is maar goed ook. Want laten we eerlijk zijn: hoeveel zesjarigen kunnen zich een voorstelling maken bij het jaar 1596, het jaar waarin dit verhaal begint?

Op zich is het mooi dat de teksten de nodige feitelijke informatie bevatten: het gaat immers om het beantwoorden van een zowaar wetenschappelijke vraag. Maar schieten de makers van het boek zo niet hun doel voorbij? Want wanneer je met te veel feiten gaat strooien, zullen met name de jongste lezers al vlug veelal afhaken: die kunnen weinig met nietszeggende jaartallen, moeilijke woorden en onbekende wetenschappersnamen.

De feitelijke informatie zelf is dan juist weer wat mager. Ja, de jaartallen en namen kloppen prima en het boek legt ook uitstekend uit dat de continenten op aarde schuiven en bewegen, maar de grote waaromvraag wordt nergens beantwoord.

Zes is te jong

Hierdoor slaat het boek op enkele vlakken helaas nét de plank mis. Hoewel het boek geschikt is bevonden voor lezers vanaf zes jaar, zullen deze weinig kunnen met de teksten. Mama’s en papa’s die gaan voorlezen mogen bij deze hun borst nat maken, want zij mogen uit gaan leggen wat continenten en fossielen zijn en hoe een sonar werkt. De iets oudere lezertjes zullen het boek juist erg snel uit hebben zonder dat ze nu echt weten waarom er continentale drift plaatsvindt; in dat opzicht had het boek net één stapje verder mogen gaan.

Een erg sterk punt van het boek zijn de illustraties. Deze gaan verder dan een simpele ondersteuning van het verhaal en hier en daar zitten er zelfs enkele leuke details in verborgen die pas na goed zoeken worden ontdekt.

Hoewel Hoe de aarde beweegt meer had kunnen zijn dan het boek dat het nu is, kan het toch lonen om het aan te schaffen. Maar dan vooral om als ouder samen met je kind door te lezen en elkaar hardop vragen te stellen, of na het lezen van het boek misschien zelfs wel samen verder op onderzoek uit te gaan. Ook is het leuk dat het boek onderdeel is van een serie, zodat je een hele reeks van boeken die ingaan op dergelijke vragen kunt verzamelen. Hopelijk komt de uitgever nog met een mooie aanbieding om de hele serie aan te schaffen.