Mama, waarom regent het? Waarom moet ik mijn tanden poetsen? Waarom is dat een olifant? De ‘waarom’ – vragen die peuters kunnen stellen hebben tot doel dat zij grip krijgen op de wereld, zodat zij de wereld beter leren kennen. Het verkrijgen van allerlei antwoorden op deze vraag, vergroot hun kennis én taalontwikkeling.
Deze fase hebben onze kinderen beiden doorlopen en daarbij kon ik hen prima helpen met het vinden van antwoorden die hen voldoening gaven. Onlangs merkte ik dat ik met een 13-jarige aan tafel wederom in de ’waarom’ fase terecht was gekomen. Deze keer ergerde ik me echter groen en geel aan die vragen.
Ik probeerde geduldig te antwoorden op vragen zoals: Mama, waarom ga je? Mama, waarom doe je dat? Mama, waarom eten we deze week weer pasta? Waarom, waarom, waarom? Naast deze vragen merkte ik dat zij graag zaken, waar ik mee bezig was, wilde overnemen. Zij ging mij vertellen wat ík moest doen. ‘Pardon, ga jij even je eigen zaakjes regelen!
Misschien herken je dat, dat er bepaalde gedragingen, emoties, houdingen van je kind steeds terugkomen en dat je daar (vaak) achteraf de pest over in hebt. Voor je het weet zit je in een onderling gevecht waar je niet uit lijkt te komen. Na die tijd weet je nauwelijks de aanleiding te noemen en bedenk je je dat dit toch echt niet is wat je wilt. Herkenbaar voor je?
Deze ‘waarom’ – vragen en de houding van ‘ik regel het wel voor je’ vergrote mijn ergernis en ongeduld. Ik probeerde me in te houden, maar uiteindelijk voelde ik de boosheid tot in mijn tenen. Wat maakt mij zo boos? Is het uitproberen tot waar de grenzen liggen? Gooit zij haar ‘eigen sausje’ over dat van mij om me bewust te ergeren? Waar is haar respect naar mij toe gebleven? Op dat moment was de tijd rijp, dat ik dit signaal serieus ging nemen. Voorbij opvoeden, voorbij de gebaande paden…
Als kindertolk® weet ik dat als iets mij raakt het ook van mij is. En dat het dan goed is om te gaan bekijken wát er binnen de relatie precies gaande is. In deze ‘waarom’ – vragen:’ waarom doe wat je doet, waarom kies je wat je kiest’, bleek voor mij een hele duidelijke boodschap te zitten. De vertaling van dit gedrag zorgde voor bewustwording aan mijn kant.
Kinderen drukken uit wat jij onderdrukt en dat doen zij om ons wakker te schudden. Binnen onze relatie werd mij duidelijk wáár ik teveel over mijn grenzen ging en wáár ik meer voor mezelf mocht gaan staan. Door het gedrag, de houding en de emoties te vertalen, krijg jij grip op jouw ‘wereld’ en herpak je de regie. Je komt tot de kern van het probleem en dat zorgt ervoor dat je je zelfkennis vergroot.
Het gedrag van kinderen is altijd logisch en de vraag wat zij nodig hebben kan op een plek liggen waar jij niet kunt kijken. Met een vertalingstraject kun je bewust worden wat er onbewust van invloed is binnen de relatie. Zodra helder is wat dat is, kun je direct aan de slag om daar verandering in aan te brengen. Op het moment dat jij er verantwoordelijkheid voor neemt, hoeven zij het niet meer te dragen en verandert de relatie op een positieve manier. Er ontstaat ruimte voor licht, liefde en geluk.
Zo ook binnen de relatie met mijn 13-jarige dochter. Ik had aangekeken wat er gezien en gehoord mocht worden bij mijzelf, en ik ben ermee aan de slag gegaan. Door hier tijd en aandacht aan te schenken, veranderde de houding van haar ten opzichte van mij en vice versa. Op deze manier gaan we voorbij aan de opvoeding. Problemen en zorgen kunnen worden losgelaten, nadat deze zijn doorvoeld. Een gezonde, harmonieuze en gelukkige relatie wordt zo bevorderd.
Worstel jij al een poosje met je kind en ervaar je problemen of zorgen waar je graag verandering in zou willen? Ik sta ervoor open om vrijblijvend iets af te spreken. Laat 2020 een jaar worden met veel licht, liefde en geluk samen met je kind.
Liefs Lisa
Kindertolk en coach van Groot Geluk Kindercoaching
www.grootgelukkindercoaching.nl
info@grootgelukkindercoaching.nl
P.s. Wil je me volgen op social media?
Facebook: https://www.facebook.com/grootgelukkindercoaching/
Instagram: https://instagram.com/lisagrootgelukkindercoaching/