Wat bedoel ik nu precies met lastig gedrag? Ik heb het niet voor niets tussen haakjes gezet, we vinden allemaal wel eens iets lastig. Het gaat niet om een lastig kind, maar een kind dat lastig gedrag laat zien. Ik doel hier dus op gedrag wat wij als heel lastig ervaren en wat ons triggert. Gedrag wat misschien niet persé past bij jouw kind, gedrag waar je de kriebels van krijgt en wat je liever zo snel mogelijk wegpoetst.

Als het niet lekker loopt met je kind en je weet niet meer hoe je het moet aanvliegen, kun je je als ouder soms best hulpeloos voelen. Je kind laat bijvoorbeeld onzekerheid zien en jij wilt zo graag dat hij of zij wat steviger staat. Onze eerste natuurlijke reactie is om het kind te leren meer zelfvertrouwen te ervaren. Als ouder wil je het “probleem” zo snel mogelijk wegwerken. Je geeft je kind op voor een weerbaarheid of faalangst training. Je wilt dat je kind graag gelukkig is, en terecht. Gelukkige kinderen, gelukkige ouders en andersom.

Toch nodig ik ouders graag uit om samen met mij te gaan kijken naar hoe zij met de dingen omgaan, hoe reageren ze op situaties en gedrag. Hoe staan ze zelf in zulke situaties? Vaak doen we onbewust dingen die het “probleem” in stand houden. Het belangrijkste daarvan is, is dat iedere ouder het met alle goede bedoelingen doet. Er is in mijn ogen nooit een goed of fout, liever ga ik samen met ouders op zoek naar wat handiger is.

De Spiegel

Wat ik merk door de jaren heen in het begeleiden van ouders en hun kinderen, is dat de ouder vaak de sleutel is tot groei. Vaak heeft de hulpvraag ook iets met een of beide ouders te maken. Zo had ik van de week ouders die worstelen met de boze buien van hun zoon, bij het verder uitvragen is het ook echt een thema van vader. Hij worstelt zelf ook met een kort lontje en wil dat zijn zoon daar beter mee om leert gaan dan hij.

“Ik wil hem die jaren besparen die ik er al mee worstel”.

Het is zo begrijpelijk, een probleem wat een spiegel is voor jou als ouder raakt je diep. Het roept gevoelens van ongemak op en dat maakt ons kwetsbaar. Daarom is het zinvol en wel zo eerlijk om iedereen te ondersteunen en naar een verbetering toe te werken. Want hoe goed ook bedoeld, het is oneerlijk als zoon moet leren anders om te gaan met boosheid, maar papa niet. Kinderen zijn eigenlijk onze kleine leermeesters. Ze weten feilloos wat onze zwakke plekken zijn en voelen donders goed aan als er iets niet in balans is.

Als er iets is in een kind wat we willen veranderen, is het zinvol om eerst te onderzoeken of het niet iets is dat we in onszelf kunnen veranderen – Carl Jung

Het gezin als systeem

We hebben elkaar nodig om in balans te zijn. Samen met jouw gezinsleden vorm jij een systeem, denk hierbij aan het mobiel wat boven de wieg hangt. Als er iemand uit balans is, is dit voelbaar voor iedereen. Valt er iemand weg door wat voor reden dan ook, denk hierbij aan overlijden of scheiding. Dan moet er een nieuwe balans gevonden worden. Als jouw kind dus niet lekker gaat, is dit voor iedereen lastig. Daarom is aandacht besteden aan alle leden van het systeem zinvol, want vaak zie ik dat kinderen onbewust voelen dat een van jullie uit balans is en daardoor ander gedrag gaan vertonen.

Kleine buddha’s

In feite zijn onze kinderen dus onze leermeesters en groeien wij samen op! Als je met andere ogen naar de uitdagingen gaat kijken, ontdek je dat het eigenlijk prachtige leermomenten zijn. Het “lastige” gedrag is dus eigenlijk een cadeau van je kind. Ga daar maar eens rustig over nadenken.

 Winactie

Omdat mijn praktijk vijf jaar bestaat verloot ik een kort ouder traject twv € 285! Wil je meedingen? Reageer voor 1 oktober 2019 op de Facebook pagina van Bijzonder coaching, check het bericht en kijk wat je moet doen. Good luck!

Elliëtte Kreek

Bijzonder coaching

Praktijk in Diemen en Weesp

06-11203315

info@bijzonder-coaching.nl

www.bijzonder-coaching.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *